Future Food Innovation | Nyheder 2011

DANSKE VIRKSOMHEDER SKAL TURDE FEJLE

Oprettet den 01-10-2011

INTERNATIONAL INNOVATIONSEKSPERT: DANSKE VIRKSOMHEDER SKAL TURDE FEJLE

Pressemeddelelse, 3. november 2011

Hvordan lærer vi at tænke innovativt? Vi skal stille de indlysende, basale spørgsmål, bryde med vores vante forestillinger og frem for alt turde tænke anderledes med risiko for at fejle. Sådan lød nogle af opfordringerne fra den internationale innovationsekspert, Paul Sloane, som i går lagde vejen forbi, da Future Food Innovation (FFI) afholdt konferencen FoodHealth Conference.

Aarhus den 3. november 2011. Det store omdrejningspunkt på gårsdagens velbesøgte konference var fødevarer og sundhed, og ud fra temaerne innovation, trends og marketing gav danske og internationale eksperter deres bud på, hvordan Danmark bedst ruster sig til fremtidens udfordringer på området. I sit indlæg om inspiration og innovation lagde Paul Sloane vægt på, at det først og fremmest handler om vores måde at tænke på frem for økonomi og praktik.

- Vi skal blive bedre til at tænke alt forfra. Stille de basale spørgsmål og sætte spørgsmålstegn ved de faktorer, som omgiver os. Vi skal prøve at tænke i nye kombinationer, droppe vores faste antagelser og turde risikere at fejle. På den måde kan vi fremme innovativ tænkning, slog Paul Sloane fast.

Blandt de andre foredragsholdere var den danske fremtidsforsker og direktør i Future Innovator Anne Skare Nielsen, som ridsede et billede af fremtidens fokusområder inden for sundhed op og lagde vægt på, at kvalitet frem for kvantitet bliver et nøgleord i fremtidens produktudvikling. Professor Klaus G. Grunert fra Aarhus Universitet, MAPP Centret satte fokus på, hvad der kan få danskerne til at leve sundere og pointerede, at motivation og produktudbud er to konkrete bud på områder, hvor virksomheder kan begynde deres innovative tænkning.

Sundhedsbranding – god eller dårlig ide?

Et populært emne på konferencen var begrebet sundhedsbranding. Det betyder, at virksomheder i stigende grad både i deres innovative tiltag og i deres kommunikation søger at påvirke forbrugere til at associere et brand med sundhed. Ph.d. i marketing, University of Glasgow Business School, Thomas Boysen Anker, gav danske virksomheder et par gode råd med på vejen. Han forklarede de etiske omkostninger ved sundhedsbranding og gav sit bud på, hvor danske virksomheder kan sætte ind, når de innoverer og kommunikerer inden for sundhedskategorier, så det sker på en lødig måde og de ikke ender i såkaldt ”healthwashing”.

- Sundhed handler ikke om individuelle produkter Det er en kompleks funktion af en balanceret livsstil. Sundhedsbrandet skal derfor kunne hæve sig over sig selv og arbejde aktivt med forbrugeren. Brandet skal fungere som en facilitator af sundhed, som for eksempel opfordrer forbrugeren til en sundere livsstil. Det er en tendens, som er kommet for at blive, slog Thomas Boysen Anker fast.

Adm. direktør René Logie Damkjer fra AgroTech, Institut for Jordbrugs- og FødevareInnovation, som er en del af FFI og hovedkraften bag konferencen, er tilfreds med gårsdagens innovative pointer.

- Det er glædeligt, at vi på konferencen oplevede så stor interesse og så levende et engagement – både blandt deltagerne og foredragsholderne. Det viser, at der er et stort behov hos virksomhederne for ny inspiration og viden på området, samt at der er et stort potentiale, som vi hele tiden kan blive bedre til at udnytte. Med konferencen håber vi at have været med til at åbne danske virksomheders øjne for, at der kan være helt nye veje at gå i innovationen, veje, der med innovation som drivkraft sikrer fremtidens konkurrenceevne, siger René Logie Damkjer.

For yderligere oplysninger kontakt:

Adm. direktør i AgroTech, René Logie Damkjer, tlf. 4056 1900, mail: rld@agrotech.dk

Download pressemeddelelsen her

LÆS SENESTE NYHEDSBREV

Der sker meget i FFI, som vi gerne vil informere dig om i vores seneste nyhedsbrev, som du kan downloade her.

Læs bl.a. om Dansk And, der har fået støtte fra Differentieringspuljen til sammen med en række partnere, som spænder lige fra kroer, kantiner, og kokkeskole til MAPP centret på Aarhus Universitet, at udvikle nye produkter baseret på andekød. Læs også mere om Dansk And i DIALOG.

God læselyst!

ER FREMTIDENS FØDEVAREFORSKNING GEMT I DIN SKRIVEBORDSSKUFFE?

Har du idéen til fødevarernes iPad – et produkt eller en proces, der kan være med til at sætte en heltny dagsorden for fødevareerhvervet og forbrugeren?

Giv dit bud på, hvor du kan være med til at skabe klog hverdagsmad og få del i millionerne i Innovationspuljen under Region Midtjyllands fødevaresatsning. Her kan du få dækket helt op til 50 % af udgifterne til udvikling og afprøvning af din idé!

Innovationspuljen stiller risikovillige midler til rådighed for perspektivrige og eksperimenterende projekter, der gerne kobler fødevareudvikling med potentialer inden for sundhed, turisme, digitalisering, energi eller bæredygtighed med henblik på en bedre konkurrenceevne. Læs mere her.

Nyhedsarkiv

01-10-2011: DANSKE VIRKSOMHEDER SKAL TURDE FEJLE

INTERNATIONAL INNOVATIONSEKSPERT: DANSKE VIRKSOMHEDER SKAL TURDE FEJLE
Pressemeddelelse, …

01-07-2011: INFORMATIONSMØDE OM DEN EUROPÆISKE FØDEVARESIKKERH

EFSA samarbejder tæt med de nationale myndigheder og med fødevareeksperter …

01-04-2011: DIFFERENTIERINGSPULJEN ER ÅBEN FOR ANSØGNINGER

Puljen kan støtte udviklingen af nye, sunde og smagfulde fødevarer. …

01-03-2011: NYT ANSØGNINGSMATERIALE TIL DIFFERENTIERINGSPULJEN

Nye forbedrede ansøgningsskemaer er udarbejdet og findes på dette website …

01-02-2011: FUTURE FOOD INNOVATION INDSTILLET TIL PRIS.

Future Food Innovation er nomineret til CONNECT Denmark vækstinitiativ 2011.

01-01-2011: DIFFERENTIERINGSPULJEN ER ÅBEN FOR ANSØGNINGER

Puljen kan støtte udviklingen af nye, sunde og smagfulde fødevarer. …