Future Food Innovation | Nye FFI projekter

  • DEFCO

    DEFCO

    Pålægsproducenten DEFCO vil have gang i vækst inden for eksport og økologi. I et Future Food Innovation Growth-projekt får DEFCO midler til at hyre konsulenter, som skal hjælpe virksomheden med at udnytte eksisterende og fremtidige afsætningsmuligheder samt effektivisere og tilpasse deres produktion til den fremtidige vækst.

  • Elkærholm

    Elkærholm

    Elkærholm dyrker og producerer Aroniabær og -produkter. Aroniabær har et meget højt indhold af antioxidanter. I et Future Food Innovation-projekt vil Elkærholm sammen med Aarhus Universitet, ISI Food Protection og FermBiotics udvikle et nyt, stærkt fermenteret Aroniaekstrakt, som potentielt kan bruges til behandling af sygdomme.

  • Danmarks Smukkeste Kaffefarm

    Danmarks Smukkeste Kaffefarm

    Danmarks Smukkeste Kaffefarm er et projekt mellem Champost, Teknologisk Institut, Smukfest, Peoplez, TagTomat og Peter Larsen Kaffe, der med støtte fra Future Food Innovations POP-pulje vil udvikle og teste et cirkulært økonomikoncept med genanvendelse af kaffegrums som gødningsmateriale i plantesække.

  • Herslev Bryghus

    Herslev Bryghus

    Herslev Bryghus er et økologisk, innovativt bryggeri med fokus på smag, kvalitet og service. De har været toneangivende i Danmark ift. kvalitetsøl og er ét af Danmarks få ægte gårdbryggerier med primært økologisk maltproduktion. Bryghuset har internationalt potentiale, og det skal støtten fra Growth-puljen bidrage til at realisere.

  • Hr. Skov Engros

    Hr. Skov Engros

    Hr. Skov Engros producerer og sælger egne special- og delikatesseprodukter baseret på råvarer fra den omkringliggende danske natur, såsom klitrose, havtorn, ramsløg, hyben mm. Efterspørgslen er stor, og derfor ønsker virksomheden at vækste produkterne i hele Danmark samt på det tyske marked.

  • Friis-Holm Chokolade

    Friis-Holm Chokolade

    Friis-Holm Chokolade har vundet stor international opmærksomhed ved VM i chokolade de sidste fem år. Det har øget efterspørgslen efter den danskproducerede Friis-Holm chokolade, og derfor skal der nu udarbejdes vækstplaner for virksomheden, som sker med støtte fra Future Food Innovations Growth-pulje.

  • KLS Pureprint

    KLS Pureprint

    Det familieejede off-set trykkeri KLS Pureprint får via et Future Food Innovation Growth-projekt støtte til at udvikle virksomheden i forhold til digitalisering, automatisering, kommunikation og markedskendskab inden for bionedbrydelig fødevareemballage.

  • TapDraft

    TapDraft

    I projektet TapDraft vil virksomheden Bar og Tap Concept i samarbejde med Carlsberg Danmark, T+H elektronik service, Liborius, Herslev bryghus og Københavns Universitet udvikle prototyper af elektroniske sensorer, som kan følge kvaliteten af fadøllen helt frem til, at den tappes hos kunderne.

  • Lundberg Nordic

    Lundberg Nordic

    Lundberg Nordic udvikler og sælger innovative convenience-produkter til dansk og international detailhandel. Med deres ingefær shot ønsker de nu at bevæge sig ind på nye udenlandske markeder, og vha. FFI GROWTH-projektet kan de hyre eksperter til at hjælpe dem med logistik og fødevaresikkerhed, der er afgørende for vækst i nye lande.

  • Gastroform

    Gastroform

    Gastroform har udviklet en maskine, der tilbereder din mad lige foran dig. Nu skal der udvikles et automatiseret convenience food-køkken til food service-virksomheder. I projektet skal Gastroform, Københavns Universitet, EasyFood, HM Tech, VENZO.nxt og Rømer Consulting udvikle det nye, automatiserede køkken.

  • Årø Vingård

    Årø Vingård

    Årø Vingård producerer vine af egne druer og æbler. Sammen med Aalborg Universitet, Vinspecialisten Haderslev og Aarøsund Badehotel vil Årø Vingård udvikle nye vintyper, der imødekommer forbrugernes og restaurationernes ønsker til danske vine, bl.a. i forhold til at styrke den fremtidige drift og produktionsprocesserne på Årø Vingård.

  • Green Grow Automatics

    Green Grow Automatics

    Green Grow Automatics udvikler et lukket, automatiseret dyrkningssystem til private forbrugere og restauranter i de arktiske egne med mangel på friske grøntsager. I et FFI POP-projekt udvikler og tilpasser Green Grow Automatics, Aarhus Universitet, Sustainable Systems og Godthåb Bryghus systemet, så flere afgrøder kan dyrkes.

  • Northern A/S

    Northern A/S

    Northern Greens A/S er specialiseret i innovative fødevarer og økologi med fokus på frugt og grønt. Via Future Food Innovations GROWTH-pulje har Northern fået midler til en vækstplan, der skal styrke dem som aktør mellem danske fødevareproducenter og detailhandlen med fokus på at hjælpe danske producenter til udlandet.

  • Smartbake

    Smartbake

    Smartbake leverer kvalitetsrådej til private kunder, restaurationer og hoteller og vil nu afprøve nye markeder og nye muligheder - disrupte brødmarkedet med ’value for money’ - gennem et Future Food Innovation GROWTH-projekt, hvor de får midler til at hyre eksperter ind i forbindelse med udvikling af vækstplaner for de nye markeder.

  • Gaia Trade Nordic

    Gaia Trade Nordic

    Gaia Trade Nordic vil i projektet med Roskilde Universitet, FleXoco ApS og 1A Food Consulting udvikle en sundere kaffe ved at anvende en lavsyrlig kaffe og blande det med medicinske svampe. I Danmark, hvor vi drikker meget kaffe, er det spændende at undersøge, hvordan man kan øge kaffens sundhedsværdi.

  • Højer Pølser

    Højer Pølser

    Den familieejede virksomhed Højer Pølser A/S, der producerer højkvalitetspølser, vil gerne udover Danmarks grænser. Igennem et Growth-projekt får de hjælp til at lave en vækstplan for eksport. Som følge af denne vækst ser man også på, hvordan virksomheden kan forbedre sig indenfor digitalisering og automatisering.

  • Humlum

    Humlum

    Humlum er markedsleder i Danmark indenfor produktion af tarteletskaller. I projektet ønsker de at udvikle nye køledejsprodukter, hvor den sundhedsmæssige værdi, kvalitet og holdbarhed går hånd i hånd. Her er Erhvervsakademiet Århus, Danmatic og ACT Global partnere i projektet.

  • Syngja

    Syngja

    Virksomheden Syngja vil optimere og bevare insekters enestående næringsprofil i deres drikkevarer - især det vigtige B12-vitamin, som ellers kun findes i animalske produkter. I deres Future Food Innovation-projekt samarbejder de med Asiros Nordic, CILNorth, Teknologisk Institut og Bugging Denmark.

  • Møllerup Brands

    Møllerup Brands

    Møllerup Brand har fokus på anvendelsen af hamp og dennes sundhedsmæssige værdi. I Danmark sælger de højkvalitetsprodukter med hamp, som de nu ønsker at få ud over landets grænse – både til detail og industrien. I deres Growth-projekt vil de fokusere på at komme ind i forskellige lande i Europa.

  • Kramers Is

    Kramers Is

    Kramers Is har allerede succes med deres is lavet på naturlige råvarer, uden sødemidler og med smag og konsistens i fokus. I projektet vil de i samarbejde med VIA University, LACTO Technology og Aabybro Mejeri udvikle tre nye varianter af is, som imødekommer tidens trends med sukkerfri, laktosefri og veganske fødevarer.

  • Toft Care

    Toft Care

    Toft Care producerer ernæringsprodukter i pulverform særligt til sundhedssektoren til småtspisende patienter. I projektet samarbejder Toft Care med Aalborg Universitetshospital, VIFU og InnovaConsult om at udvikle nye produkter, som eksempelvis mellemmåltider.

  • WY Destillery

    WY Destillery

    I projektet vil WY Destillery ApS vha. nye behandlingsmetoder undersøge, hvordan man kan modne alkohol hurtigere for at opnå en bedre smag. De samarbejder med Ingeniørhøjskolen under Aarhus Universitet, Brænderiet Enghaven og Artlinco.

  • Liquid Gastronomy Laboratory

    Liquid Gastronomy Laboratory

    Njord Gin fremstiller højkvalitetsgin baseret på urter, bær og blomster fra den danske natur. Sammen med Restaurant Domestic, Cocktail-konsortiet og Aarhus Universitet har de startet projektet Liquid Gas-tronomy Laboratory. Over det næste år vil de, i samarbejde med en række producenter, opfinde nye hybridprodukter, alle baseret på gin.

  • AM Breweries

    AM Breweries

    AM Breweries udvikler økologiske bæredygtige og naturlige drikkevarer baseret på et spildprodukt fra kaffeproduktion. Kaffebladet indeholder bl.a. antioxidanter og naturlig koffein - og har en blid, sødlig smag, der passer godt i drikkevarer. Partnere: Studenter-bolaget, Norhlund, Teknologisk Institut og Juul International R&D.

  • Brannatura ApS

    Brannatura ApS

    Brannatura Aps har med sit team udviklet hidtil usete plantebaserede mælkealternativer, der bl.a. er rige på proteiner og mineraler, og som både er sojafri, mælkefri, glutenfri og laktosefri. Der vil blive tilbudt et sundere og mere velsmagende mælkealternativ, der også passer ind i branchens stigende fokus på bæredygtighed og naturlighed.

  • Rævhede

    Rævhede

    Rævhede sælger skinker til en række restauranter og detailledet og har henover sommeren 2017 udvidet produktionskapaciteten. I projektet skal Rævhede i sammenspil med Tub-ex verificere en ny produktionsmetode, som både tager hensyn til kvalitet, produktionsomkostninger og bæredygtighed.

  • Støt en ko

    Støt en ko

    Støt En Ko er et oplevelses- og læringstilbud om landbrug, primært henvendt til daginstitutioner. Støt En Ko har fire gårde som samarbejdspartenere. Med hjælp fra Future Food Innovation skal Støt En Ko udvikle et nærende snackprodukt målrettet Støt En Kos børnehaver. Målet er, at produktet skal i detailhandlen.

  • Pure Shots

    Pure Shots

    Pure Shots udvikler og producerer shots af høj kvalitet, baseret på rene råvarer og uden aromastoffer. I Future Food Innovation-projektet skal Pure Shots i samarbejde med Aarhus Universitet, Innovaconsult og andre aktører udvikle nye spændende smagsvarianter, som ikke før er set på markedet.

  • Retap

    Retap

    Retap sælger genanvendelige glasflasker designet til at drikke postevand af - et bæredygtigt og miljøvenligt alternativ til vand i plastikflasker. Næste skridt er introduktionen af Retap Infuse - en serie af forfriskende instantsmage, der tilsættes postevandet. Med hjælp fra GROWTH vil Retap lave vækstplaner for forskellige udvalgte markeder.

  • Knold & Top

    Knold & Top

    Erik Tybirk arbejder med forædling af raps og har fundet ud at mindske mængden af bitterstoffer i raps. Raps med et lavt indhold af bitterstoffer kan bl.a. forædles videre til nye grøntsagstyper, og i dette projekt vil han færdigudvikle en ny, sund slags rapsbroccoli med glucosinolater, der har sygdomsforebyggende effekter.

  • Fine Nordic

    Fine Nordic

    Fine Nordic sælger vand fra nordens fineste kilder. De undersøger bl.a. vandets kvaliteter i forhold til fx renhed, TDS og pH. I Future Food innovation-projektet skal Fine Nordic i samarbejde med Nordic Water Institute undersøge forskellige egenskaber ved vandet, hvor der forskes i at forbedre fødevare- og atletperformance.

  • Alma by G

    Alma by G

    Alma by G producerer koldpressede højkvalitetsolier med fokus på konventionelle og økologiske rapsolier. Projektet involverer en ny fusionsolie, hvor kombinationen af en unik presseteknik og gode nordiske råvarer giver olien en balanceret og naturlig smag - uden at olien mister sine sundhedsfremmende egenskaber.

  • CPH Beverage

    CPH Beverage

    CPH Beverage servicerer horesta markedet med fadøl, specialøl og komplette postmix-løsninger til sodavand og frugtdrikke. De leverer en fleksibel totalløsning med de nyeste post-mix- og fadølsanlæg. I et fremtidsperspektiv ønsker virksomheden i højere grad at beskæftige sig med egne udviklede drikkevarer med et reduceret sukkerindhold.

  • Nørrebrew

    Nørrebrew

    Nørrebrew har haft stor succes med deres koffeinrige læskedrik ”Maté Maté,” der er baseret på sydamerikansk Maté-te og produceret udelukkende på naturlige råvarer – og så er den økologisk. I projektet ønsker Nørrebrew at udvikle nye produkter, der kombinerer smag med andre interessante komponenter, som giver en ny oplevelse.